RTL Nieuws
RTL Nieuws


AEX
Volg ons:
facebook
twiter
google+
Uitgelicht:
Liveblog update alert. Klik op deze banner om direct te lezen.
RTL Nieuws | 29 december 2011, 06:59

Hersenen krimpen door fastfood

Hersenen krimpen door fastfood
Bekijk alle  reacties »
Vet eten zorgt ervoor dat je hersenen krimpen. Dat blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Neurology.

Als je veel fastfood eet, krijg je veel verzadigd vet binnen. Dat slecht is voor de doorbloeding van het brein. Ook zitten er maar weinig vitamines B, C, D en E in dergelijk voedsel, waardoor de hersenen krimpen, net als bij de ziekte van Alzheimer.

Vitamines en omega-3 goed voor brein

Mensen die juist veel van deze vitamines en omega-3 vetten binnenkrijgen hebben een relatief groot brein. Ze "stimuleren bloedvaten in de hersenen", aldus de leider van het onderzoek, neuroloog Gene Bowman.

Vette vis en een gevarieerd dieet

Omega-3 vetten zitten veel in vette vis, zoals makreel, haring, zalm, ansjovis en sardientjes. Om voldoende vitamines binnen te krijgen is het vooral belangrijk om voldoende en gevarieerd te eten.

Onderzoek naar breinveroudering

De resultaten komen voort uit een studie van de Universiteit van Portland en de Universiteit van Oregon naar breinveroudering onder bejaarden dat al meer dan dertig jaar loopt. Eerder werd dementie al gelinkt aan het eetpatroon van mensen.

Bekijk alle  reacties / reageer »

Laatste gezondheids nieuws:

Ook op RTL Nieuws:

Reageer ook:


// set up global javascript var weerArr[]

Videoplayer Overlay demo