Dit bericht trok vandaag mijn aandacht: Mensen die af en toe alcohol drinken zijn gelukkiger dan geheelonthouders.
Dat blijkt uit de eerste resultaten van het langlopende onderzoek de Gelukswijzer
van de Erasmus Universiteit Rotterdam naar geluk. Deelnemers die 1 tot 2 dagen in de week 2 of meer glazen alcohol drinken scoren gemiddeld een 8, terwijl geheelonthouders blijven steken op een 7.5. Deelnemers die minstens 3 dagen per week 2 of meer glazen drinken zijn ongelukkiger en komen uit op een 6.6. (Hierbij werd gecorrigeerd voor een aantal demografische en economische factoren zoals geslacht, leeftijd, leefsituatie, opleidingsniveau en inkomen.)
Ik behoor, volgens dit onderzoek, tot de groep met meest gelukkige personen. Ik nuttig, met een enkele 'uitzonderingsweek', gemiddeld 1 tot 2 dagen per week alcohol en zou dus een 8 moeten scoren. Laat ik dat eens even testen.
De Gelukswijzer bestaat uit drie onderdelen; vragen over je geluk, het opstellen van een profiel en het dagboek van gisteren. Het duurt ongeveer 10 minuten en dan verschijnt er een ‘geluksuitslag’ op het scherm. En ja hoor, ik scoor een 8. Op alle onderdelen. Ik heb dus niks te klagen. En daar besluit ik dan maar een wijntje op te drinken. Daar word je immers nog gelukkiger van!