HOME l MEERDIJK l ACHTER DE SCHERMEN l VIDEO l FUN

Nieuws Vragen Vloerboek Bio's Interviews Muziek Werken bij GTST Reportage
Baby Special

Ga direct naar:


Meer...


De volgende keer:


Baby's in GTST: Hoe zit dat?

Baby’s in GTST: Hoe zit dat?!
Bram Bouwhuis, de baby van sjoerd en Rikki, is gezond ter wereld gekomen. De laatste baby in Meerdijk was Lana, het kindje van Sjors en Danny. Een baby in GTST brengt altijd veel denkwerk voor de makers van de serie met zich mee. Allereerst moet je de actrice namelijk zwanger laten lijken, waarover je van alles in deze reportage kunt lezen. Als de actrice eindelijk van de nepbuik af is, komt de volgende uitdaging voor de makers van GTST alweer: het in beeld brengen van haar kindje. Want wat is dat nou eigenlijk; een pop of een echte baby? En van wie is die baby? En hoe zit het als zo’n baby moet huilen tijdens de opames?


Bij de bevalling van Sjors kwamen er elke dag ontzettend veel van dit soort vragen binnen en nu ook rondom de zwangerschap van Rikki! Iedereen wil graag weten hoe het werkt met baby’s op de set. En dat is ook logisch, want na een paar afleveringen te hebben gezien met een baby erin, ga je je als kijker gewoon dingen afvragen. Daarom vonden wij het wel een goed idee om een special te maken over baby’s.

Baby te huur
Eigenlijk werken wij het liefst met een pop in plaats van een echte baby, omdat we een kindje het liefst zo min mogelijk willen ‘laten werken’. Maar als het niet anders kan, huren wij een baby in via een castingbureau. De ouders van dat kindje hebben hun baby dan ingeschreven bij dat bureau, en zijn dus ook bij de opnamen. Het kan dan zo zijn dat we in één dag meteen heel veel scènes opnemen met deze echte baby erin, zodat we niet nog een dag een baby hoeven in te huren. We moeten wel rekening houden met dat een baby maar 2,5 uur aanwezig mag zijn op de set. Dus het kan ook zo zijn dat we de volgende dag weer een ander kindje hebben om mee te acteren.

Pop
We gebruiken dus liever een pop. Maar dan heb je wel het nadeel dat een pop natuurlijk niet reageert en geen ‘echte’ geluiden maakt. Daar hebben we dus wat op gevonden. Als we een pop gebruiken en het is voor de scène belangrijk dat de baby gaat huilen, maken we gebruik van van tevoren opgenomen geluiden van baby’s. Die staan, net zoals bijvoorbeeld geluiden van regen en onweer, in een grote database met geluiden die we kunnen gebruiken voor GTST. Zo kunnen we net doen alsof het een echte baby is.

Echte baby
Als we, zoals gezegd, écht niet anders kunnen, omdat het kindje bijvoorbeeld in beeld moet komen, huren we dus een baby’tje in. Maar zo’n echte baby om mee te acteren, moet natuurlijk wel eens huilen. Dat komt niet altijd even goed uit. Maar gelukkig zijn de ouders op de set om de baby te kalmeren wanneer dat nodig is. Soms komt het juist wel goed uit als de baby gaat huilen; dan past dat mooi bij een scène die bijvoorbeeld een beetje dramatisch is. Op zo’n moment maken we van de gelegenheid gebruik en nemen we snel de scène op. Het gebeurt ook wel eens dat een baby heel erg lief en rustig is, maar dat het juist belangrijk is voor de scène als het gaat huilen. We gaan een baby’tje in zo’n situatie natuurlijk niet expres aan het huilen brengen. Dan gebruiken we, net als bij de pop, van te voren opgenomen geluiden. Hopelijk zijn hiermee de belangrijkste vragen over baby’s op de set beantwoord.