Alfa 159: Volbloed
10 september 2007 | 11:28
 
 
De nieuwe Alfa 159 heeft zijn looks mee. De neus toont opvallend veel gelijkenis met de Brera, het bloedstollend mooie sportmodel dat volgend jaar zijn opwachting maakt.
 

RTL Autowereld 14, 3 december 2005

De nieuwe Alfa 159 heeft zijn looks mee. De neus toont opvallend veel gelijkenis met de Brera, het bloedstollend mooie sportmodel dat volgend jaar zijn opwachting maakt. Meest in het oog springend aan de 159 zijn wellicht de koplampen. Zulke verchroomde kanonslopen zijn eerder vertoond, maar in dit geval zijn het er twee maal drie. Die bovendien niet worden afgedekt door helder glas, maar helemaal bloot hun neus in de wind steken. Het kan de aerodynamica geen goed doen, maar het ziet er in elk geval erg gelikt uit.

Stil
Maar goed, we stappen in. Een nieuw, maar toch vertrouwd dashboard. Het is allemaal wat strakker en gladder geworden, maar de per drie opgestelde ronde klokjes en luchtroosters herkennen we uit de voorganger. De 159 komt in zes motorvarianten, maar omdat de tijd beperkt is besluiten wij ons voor deze rijimpressie te concentreren op de motor die volgens de importeur het belangrijkst is voor de Nederlandse markt: de 150 pk 1.9 JTDM.

M? Inderdaad. Die M staat voor de nieuwe multijet-techniek. Alfa claimt een hoger rendement, betere prestaties en meer rust. Dat laatste klopt in elk geval. Deze diesel is werkelijk onwaarschijnlijk stil. Onze testrit begint in München, de stad van BMW en de stad van Derrick. “Harry, fahren Sie den Wagen vor!” Hoe zou Derrick hebben gekeken als zijn assistent niet met een BMW, maar een Alfa Romeo voor was komen rijden? De Beijerse hoofdstad is niet geheel willekeurig gekozen, legt de van BMW afkomstige Alfa-baas Karl-Heinz Kalbfell vilein uit: “Alfa Romeo is de uitvinder van de compacte sportsedan. Het idee is door veel concurrenten nageaapt, en een daarvan zit hier in München.”

Toch verlaten wij München zo snel mogelijk. Filerijden doen we in Nederland wel weer. Al gauw zijn we de stad uit en op de Autobahn toont de 159 zich een voortreffelijke reisauto. Hij klimt snel naar hoge snelheden en blijft ook daar erg rustig en stabiel. De naald blijft pas steken op de 220 km/h. Maar dan duiken we de Beijerse voor-Alpen in om het klim- en stuurwerk aan de tand te voelen. En ook daar worden we aangenaam verrast. De ophanging van de 159 kent een voortreffelijke balans tussen comfort en sportiviteit. Hij is strak zonder hard te zijn. Je kunt een bocht lekker scherp inzetten en lang gas blijven geven voordat de auto over zijn voorwielen begint weg te schuiven.

Permanente vierwielaandrijving
Er komt keus uit drie benzine- en drie dieselmoteren. De snelste 159 wordt de 3.2 V6 met 260 pk, de krachtigste diesel de 2.4 JTDM met 200 pk. Nederland mag de 159 verwelkomen in de eerste week van oktober. Dan zijn alle motoren leverbaar, op de 1.9 JTS na, die in 2006 volgt.

Net als de 156 wordt de 159 leverbaar in drie uitrustingsniveau’s, van beneden naar boven ‘Impression’, ‘Progression’ en ‘Distinctive’ genaamd. De soberste uitvoering wordt niet leverbaar op de 3.2 JTS en de 2.4 JTDM.

Alfa is tot de conclusie gekomen dat je boven de 200 pk niet meer kunt volstaan met voorwielaandrijving, zodat de 3.2 JTS standaard permanente vierwielaandrijving heeft, Q4 genaamd. Alle uitvoeringen hebben een handbediende zesversnellingsbak, de Selespeed volgt later.

De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar de importeur mikt op een instapprijs van rond de € 31.000 voor de 2.2 JTS. De Alfa 159 moet vooral een hit in de zakelijke markt worden. Daarom krijgt de koper de eerste drie jaar het onderhoud gratis uitgevoerd.

Meer informatie:
www.alfaromeo.nl
 
 
zoek hier
Zondag 17.30 RTL 7
Zaterdag 11.30 RTL 4