Blogs

RTL Ventures’ visie op venture capital in 2015

Blogs

2014 is een goed jaar geweest voor RTL Ventures. We hebben onze deelneming in twee van de meest innovatieve online onderwijsbedrijven in Nederland, Squla en Dutch Learning Company (DLC) uitgebreid. Deze week kondigden we de overname aan van Dinnersite, de meest bekende en complete online restaurantgids van het land. Samen met Couverts, de Nederlandse ‘Open Table’, zullen we een culinaire power house creëren dat oriëntatie, inspiratie en transactie met elkaar verbindt. Daarnaast hebben we onze eerste exit gerealiseerd. Na een vruchtbare samenwerking van drie jaar hebben we ons aandeel van 50 procent in de mobiele operator Sizz aan Vodafone verkocht.

Tegelijkertijd wordt om ons heen de wereld van venture capital en start-up’s steeds uitdagender. Veelbelovende concepten halen in een steeds vroegere fase substantiële financiële middelen op. Een voorbeeld hiervan is Treatwell (marktplaats voor spa’s en kappers) dat al na twaalf maanden werd gesteund door de internationale top binnen venture capital spelers. Een ander voorbeeld is Nestpick (een soort Airbnb voor studenten) dat afgelopen maand heeft aangekondigd funding te hebben opgehaald bij Rocket Internet. De verdere groei zal vanuit Berlijn worden gemanaged.

Traditionele multiples en zelfs de meest agressieve cash flow modellen rechtvaardigen niet de hoge pre-money waarderingen zoals die op dit moment op de markt betaald worden. Voor de Rocket Internet’s van deze wereld maakt dit echter niet uit. De concurrentie tussen internationale venture capital bedrijven wordt steeds heftiger en leidt dan ook tot de huidige prijsdynamiek. Indien een model zowel innovatief als schaalbaar is, de oprichter overtuigend is en nieuwe markten zijn gedefinieerd, is er een hoge bereidheid om vroeg in te stappen. Ambities gericht op directe internationale lancering vereisen aanzienlijke financiële investeringen. Quandoo, een ander reserveringsplatform, heeft een financieringsronde van 25 miljoen dollar succesvol afgerond in juli. Vanuit dat perspectief wordt ook een bepaalde premium toegekend voor de pre-money waardering van een bedrijf. Op deze manier zorgen investeerders ervoor dat het management niet teveel verwaterd. Niets is belangrijker dan een gemotiveerde oprichter die het bedrijf aanstuurt!

Als RTL Ventures dienen we ons aan te passen aan deze trend van ‘sneller, groter, internationaal’. Tot nu toe hebben we onze sweet spot gedefinieerd als bedrijven met inkomsten minimaal tussen de 2 en 3 miljoen euro. Zo konden we zeker zijn van een bepaalde efficiency van onze resources (mensen, geld, TV-zendtijd) en relevant genoeg zijn voor een bedrijf als RTL Nederland. Echter, we realiseren ons dat we in sommige gevallen niet kunnen wachten totdat een geweldig concept zich heeft ontwikkeld binnen onze gewenste target range. In dat geval zal waarschijnlijk iemand anders de deal binnenhalen. Dit betekent dat we in 2015 opportunistischer zullen zijn omtrent het in een vroegere fase omarmen van disruptive models. We zullen ons scouting team uitbreiden en meer focus geven op de enigszins jongere start-up’s. Gezien de concurrentie van wereldwijde VC’s (voornamelijk in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk), zullen we steeds meer de nadruk leggen op en gebruik maken van ons Europese RTL Group netwerk. Wanneer een ondernemer streeft naar een snelle lancering in Frankrijk en Duitsland, dan kan zendtijd op RTL Television en M6 in Frankrijk onderdeel van de deal zijn.

E-learning blijft in 2015 één van onze belangrijkste investeringsgebieden. E-health is een ander actueel onderwerp waar we ons op richten. De buzz is significant. Google Ventures heeft zojuist aangekondigd om een groeiend aandeel van zijn jaarlijkse investeringsbudget ter waarde van 425 miljoen dollar toe te wijzen aan e-health gerelateerde bedrijven. In november vond er een conventie specifiek gericht op E-Health plaats in Amsterdam. Dankzij DLC en het cursus systeem iedereenEHBO hebben we eerste inzichten verkregen in deze sector die wordt gedreven door demografische trends en groeiende connectiviteit. Niet in de laatste plaats blijven we opportunistisch kijken naar alle spraakmakende ideeën die zich van offline naar online verschuiven – en zelfs nog meer naar mobiel.