Blogs

Vijf jaar later…

Blogs

Vandaag vieren we onze verjaardag. Het is alweer vijf jaar geleden dat we met Pepper een geheel nieuw concept in de Nederlandse datingmarkt zetten. Toen wij Pepper op 17 maart 2011 lanceerden, wilden we niet alleen singles aan hun grote liefde helpen, maar ook het hele online daten een beetje sexy maken. Het ging en gaat immers niet om het invullen van verzekeringspapieren of een belastingaangifte, maar om verliefd worden. De eerste indruk is wat telt; in tekst en vooral in beeld. We spreken niet voor niets over liefde op het eerste gezicht. Vandaar dat we Pepper singles vooral een podium willen bieden om zichzelf te laten zien zoals ze echt zijn. In de vorm van een persoonlijk moodboard. Veel ruimte voor beeld dus.

Sterke basis

In de afgelopen vijf jaar is er op online dating gebied veel veranderd. Dating apps zijn in tegenstelling tot vijf jaar geleden niet meer weg te denken. Het gevolg hiervan is dat online daten niet meer alleen ‘s avonds achter een PC gebeurt, maar ook in de trein, in de kroeg of op vakantie aan de andere kant van de wereld. Pepper heeft grote sprongen gemaakt en is met de ontwikkelingen meegegroeid. Maar onze basis is onveranderd. Alles wat we doen, doen we met persoonlijke aandacht.

Bijna vijf jaar geleden ben ik bij Pepper begonnen met als doel de klantenservice op poten te zetten. Een team van negen trouwe en enthousiaste klantenservicemedewerkers bekijkt elk Pepper profiel, geeft persoonlijke adviezen en beantwoordt elke vraag van een Pepperlid binnen enkele uren. In mijn nieuwe rol als Product Owner zorg ik ervoor dat goede ideeën zo snel mogelijk worden uitgewerkt, doorontwikkeld en gebouwd. Sinds vorige week kunnen nieuwe leden op een supermakkelijke en leuke manier een profiel aanmaken via de app. Deze aanpassing is vooral gebaseerd op de feedback en user experience van Pepperleden in de afgelopen maanden. Ondanks de enorme groei die we hebben doorgemaakt, is dit wat mij betreft nog steeds de kracht van Pepper: met een klein hecht team dichtbij onze leden en tegelijkertijd bovenop sociale en technologische ontwikkelingen.

Dating clichés

In aanloop naar ons vijfde levensjaar wilden we weleens onderzoeken of en in hoeverre de welbekende dating mythes en clichés na vijf jaar nog gelden volgens onze singles. Is online dating echt voor losers of is online dating inderdaad een beetje sexy geworden?We kunnen er kort en bondig over zijn: uit eigen onderzoek blijkt dat er geen taboe meer rust op online dating. Slechts 1 op de 12 singles denkt nog dat online daten een wanhopige daad is. Sterker nog, singles geloven echt dat zij hun grote liefde op een datingsite kunnen vinden. Online daten is ook een goede manier om je zelfvertrouwen een boost te geven. Maar ook op dit punt verschillen mannen en vrouwen van mening. Bijna een derde van de vrouwen ziet online dating als een ego boost tegenover slechts 17% van de mannen. Ook een interessante: 73% van de online daters wordt helemaal niet afgeschrikt door een uitgesproken kinderwens op een profiel. Mannen ervaren een kinderwens zelfs minder heftig dan vrouwen.

Juicy details

Het lijstje van cijfers en bevindingen is nog veel langer, dus laat ik mij beperken tot het delen van twee ´juicy details´. Hoger opgeleide online daters geven liever niet veel geld uit aan een eerste date. WO’ers hebben het meeste last van de‘Hollandse zuinigheid’en geven liever niet meer dan 25 euro uit aan een eerste date. Dit gegeven is met 75% vooral van toepassing op mannen, terwijl slechts 41% van de vrouwen de hand op de knip houdt. Een ander in het oog springende uitkomst is dat maar liefst 43% van de vrouwen aangeeft dat ze het oké vinden om met meerdere singles tegelijk te daten. Dit is echter geen vrijbrief voor haar potentiële partner, want 43% heeft er wel moeite mee als haar date dit doet.

Love is all you need

Los van de onderzoeksresultaten is mijn conclusie dat online dating volop leeft in Nederland en zich in rap tempo blijft door ontwikkelen. Vier muzikale Britse mannen zongen ooit “All you need is love”. Die boodschap geldt nog steeds en daar zetten wij ons dagelijks voor in!